MENU
PDF Opties

Wat mag het kosten

(bedragen x € 1.000)

Rekening
2019

Primitieve
begroting 2020

Begroting 2020
(bijgesteld)

Begroting
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

BV051 Bereikbaarheid

Lasten

-3.001

-3.639

-3.733

-3.987

-3.892

-4.636

-4.762

Baten

2.551

3.564

3.595

3.863

3.705

3.833

3.838

-450

-74

-138

-123

-187

-803

-923

Het saldo stijgt met € 15.000 ten opzichte van de bijgestelde begroting 2020. De stijging wordt veroorzaakt door een stijging van de lasten met € 254.000 en een stijging van de baten met € 269.000.

Ontwikkeling EXPLOITATIE 2020-2021

Afwijkingen BV051 Bereikbaarheid
(bedragen × € 1.000)

Baten

Metropool Regio Amsterdam

100

Parkeergelden

169

Overig

-0

Totaal Baten

269

Lasten

Actualisatie kapitaallasten

-28

Hogere lasten door parkeerautomaten

-115

Hogere lasten parkeergarage Claxonate en nieuwe parkeergarage

-80

Hogere procentuele verdeling uren

-31

Overig

0

Totaal Lasten

-254

Baten BV051 Bereikbaarheid

Metropool Regio Amsterdam

Van de MRA wordt een bijdrage van € 100.000 verwacht voor de verkeersveiligheidsmaatregelen.

Parkeergelden

De baten zijn € 169.000 hoger door uitbreiding van de parkeerzones in 2020.

Lasten BV051 Bereikbaarheid

Actualisatie kapitaallasten

De hogere kapitaallasten van € 28.000 hebben betrekking op de ingebruikname van het statisch/dynamisch parkeersysteem.

Hogere lasten door parkeerautomaten

De hogere lasten worden veroorzaakt door toename van de kapitaallasten als gevolg van de uitbreiding van de parkeerzones, waarvoor parkeerautomaten nodig zijn.

Hogere lasten parkeergarage Claxonate en nieuwe parkeergarage

Door noodzakelijke aanpassingen in het parkeergarage Claxonate, waarvoor de Raad investeringen heeft goedgekeurd, nemen de kapitaallasten toe. Daarnaast ontstaan er extra kapitaallasten door investeringen voor het onderzoek naar de nieuwe parkeergarage voor het stadhuis.

Hogere procentuele verdeling uren

Als gevolg van toename van de activiteiten op het beleidsterrein Verkeersveiligheid nemen de doorbelaste kosten van de beleidsafdeling toe met € 31.000.

Reserves

Reserve parkeren

De reserve parkeren stijgt in 2021 per saldo met € 271.221. Dit komt door stortingen vanuit het resultaat parkeer-maatregelen en het in eigen beheer nemen van de Claxonate van in totaal € 312.191 en ontrekkingen van in totaal € 40.970 ter dekking van aanschaf van parkeersystemen.

Investeringen

Krediet flexdrempels Overlanderstraat

Tijdens de begrotingsbehandeling heeft de raad ingestemd met het amendement 5.1 (CDA en GBP) om een krediet beschikbaar te stellen van € 322.000 voor de uitvoering van het pilotproject flexdrempels Overlanderstraat. Dit om ervaring op te doen met flexdrempels in bebouwd gebied. Bij de Vervoerregio zal een subsidie aangevraagd worden voor de voorgenomen snelheidsremmende maatregelen. De structurele kapitaals- en onderhoudslasten worden verwerkt als 1e wijziging op de primitieve begroting 2021.

Het in deze begroting opgenomen investeringsvolume voor 2021-2024 is als volgt:

bedragen x €1.000

2021

2022

2023

2024

Overdekte fietsenstalling medewerkers

-

300

-

-

Totaal

-

300

-

-

Incidentele baten en lasten

Programma 5 Bereikbaarheid

Begroot

2021

Begroot

2022

Begroot

2023

Begroot

2024

Uitbreiding tijdelijke capaciteit expertise

-92

-

-

-

Purmerend 2040-programmamanagement Verkeer (essentiele keuzes)

-150

-150

-100

-

Totaal

-242

-150

-100

-