(bedragen x € 1.000) | Rekening
| Primitieve
| Begroting 2020
| Begroting
| Begroting
| Begroting
| Begroting
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
BV051 Bereikbaarheid | |||||||
Lasten | -3.001 | -3.639 | -3.733 | -3.987 | -3.892 | -4.636 | -4.762 |
Baten | 2.551 | 3.564 | 3.595 | 3.863 | 3.705 | 3.833 | 3.838 |
-450 | -74 | -138 | -123 | -187 | -803 | -923 |
Het saldo stijgt met € 15.000 ten opzichte van de bijgestelde begroting 2020. De stijging wordt veroorzaakt door een stijging van de lasten met € 254.000 en een stijging van de baten met € 269.000.
Afwijkingen BV051 Bereikbaarheid | |
---|---|
Baten | |
Metropool Regio Amsterdam | 100 |
Parkeergelden | 169 |
Overig | -0 |
Totaal Baten | 269 |
Lasten | |
Actualisatie kapitaallasten | -28 |
Hogere lasten door parkeerautomaten | -115 |
Hogere lasten parkeergarage Claxonate en nieuwe parkeergarage | -80 |
Hogere procentuele verdeling uren | -31 |
Overig | 0 |
Totaal Lasten | -254 |
Baten BV051 Bereikbaarheid |
---|
Metropool Regio Amsterdam |
Van de MRA wordt een bijdrage van € 100.000 verwacht voor de verkeersveiligheidsmaatregelen. |
Parkeergelden |
De baten zijn € 169.000 hoger door uitbreiding van de parkeerzones in 2020. |
Lasten BV051 Bereikbaarheid |
---|
Actualisatie kapitaallasten |
De hogere kapitaallasten van € 28.000 hebben betrekking op de ingebruikname van het statisch/dynamisch parkeersysteem. |
Hogere lasten door parkeerautomaten |
De hogere lasten worden veroorzaakt door toename van de kapitaallasten als gevolg van de uitbreiding van de parkeerzones, waarvoor parkeerautomaten nodig zijn. |
Hogere lasten parkeergarage Claxonate en nieuwe parkeergarage |
Door noodzakelijke aanpassingen in het parkeergarage Claxonate, waarvoor de Raad investeringen heeft goedgekeurd, nemen de kapitaallasten toe. Daarnaast ontstaan er extra kapitaallasten door investeringen voor het onderzoek naar de nieuwe parkeergarage voor het stadhuis. |
Hogere procentuele verdeling uren |
Als gevolg van toename van de activiteiten op het beleidsterrein Verkeersveiligheid nemen de doorbelaste kosten van de beleidsafdeling toe met € 31.000. |
Reserve parkeren
De reserve parkeren stijgt in 2021 per saldo met € 271.221. Dit komt door stortingen vanuit het resultaat parkeer-maatregelen en het in eigen beheer nemen van de Claxonate van in totaal € 312.191 en ontrekkingen van in totaal € 40.970 ter dekking van aanschaf van parkeersystemen.
Krediet flexdrempels Overlanderstraat
Tijdens de begrotingsbehandeling heeft de raad ingestemd met het amendement 5.1 (CDA en GBP) om een krediet beschikbaar te stellen van € 322.000 voor de uitvoering van het pilotproject flexdrempels Overlanderstraat. Dit om ervaring op te doen met flexdrempels in bebouwd gebied. Bij de Vervoerregio zal een subsidie aangevraagd worden voor de voorgenomen snelheidsremmende maatregelen. De structurele kapitaals- en onderhoudslasten worden verwerkt als 1e wijziging op de primitieve begroting 2021.
Het in deze begroting opgenomen investeringsvolume voor 2021-2024 is als volgt:
bedragen x €1.000 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Overdekte fietsenstalling medewerkers | - | 300 | - | - |
Totaal | - | 300 | - | - |
Programma 5 Bereikbaarheid | Begroot 2021 | Begroot 2022 | Begroot 2023 | Begroot 2024 |
---|---|---|---|---|
Uitbreiding tijdelijke capaciteit expertise | -92 | - | - | - |
Purmerend 2040-programmamanagement Verkeer (essentiele keuzes) | -150 | -150 | -100 | - |
Totaal | -242 | -150 | -100 | - |