MENU
PDF Opties

Wat gaan we daarvoor doen

  • We geven uitvoering aan de maatregelen uit het Verkeersplan Purmerend 2040.
  • We stimuleren elektrisch rijden door op aanvraag oplaadpunten aan te leggen. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden voor een planmatige(re) dekking/spreiding van oplaadpunten over de stad.
  • Wij stimuleren het gebruik van het openbaar vervoer door met de Vervoerregio in te zetten op verbetering van ketenmobiliteit gecombineerd met kwalitatieve en voldoende fietsparkeervoorzieningen bij bushaltes.
  • Vanuit de Vervoerregio worden verkeersveiligheidsacties in gezamenlijkheid met de regio opgepakt en gecoördineerd. Door de coronacrisis hebben we de campagnes gericht op de oudere fietser, die voor 2020 op de planning stonden, niet kunnen oppakken en uitgesteld naar 2021.
  • We werken integraal aan de verbetering en veiligheid van ons bestaande (fiets)wegennet vanuit het principe 'werk met werk maken'. Dit doen we mede met financiële bijdragen van de Vervoerregio.
  • We werken met een actueel verkeersmodel om effecten van ontwikkelingen op het wegennet te kunnen voorspellen.
  • We werken binnen Zaanstreek-Waterland samen aan verbetering van de bereikbaarheid van ons gebied.
  • In december 2019 is de structuurvisie voor de Corridor Amsterdam Hoorn (CAH) vastgesteld. In 2020 wordt door Rijkswaterstaat aanbesteed. In 2021 wordt de Planfase opgestart, waarbij wij de aandachtspunten voor Purmerend inbrengen. Als nadere uitwerking van de Bestuursovereenkomst bij de CAH leidt Purmerend de totstandkoming van een ontwikkelagenda voor de Hoornse Lijn (spoor/OV) met Zaanstad, Hoorn, Edam-Volendam, NS, ProRail, VRA en MRA. Deze heeft het bereiken van een evenwichtiger spits en een optimalisering van het OV-concept tot doel.
  • De provincie voert een ruimtelijke procedure voor verplaatsing van de eindvoorziening op de M.L. Kingweg naar het P+R terrein aan de N244. Naar verwachting is dit in 2021 afgerond en wordt tot realisatie overgegaan. Bedoeling is dat beheer ervan (chauffeursverblijf en perrons) bij de gemeente wordt ondergebracht en het verblijf verhuurd wordt.
  • We werken in 2021 aan een nieuw gemeentelijk verkeer en vervoersplan en fietsbeleidsplan. Bedoeling is dat deze stukken uiteindelijk geharmoniseerd worden voor de nieuwe gemeente en in 2022 kunnen worden vastgesteld.
  • Uitvoering pilot flexdrempels Overlanderstraat. Om ervaring op te doen met flexdrempels in bebouwd gebied geven we uitvoering aan de pilot flexdrempels Overlanderstraat.
  • Groot onderhoud Grotenhuysweg. Onlangs is het projectinitiatief opgestart om groot onderhoud uit te voeren aan een deel van de Grotenhuysweg. Bij dit groot onderhoud bekijken we de mogelijkheden om de verkeersveiligheid te verbeteren.
  • Het onderdeel verkeersveiligheid opnemen in het mobiliteitsplan. Het komend jaar wordt gewerkt aan het opstellen van een mobiliteitsplan. Het thema verkeersveiligheid op de doorgaande wegen willen we voor alle wijken in de gemeente onderzoeken in het mobiliteitsplan. Hiervoor is verkeerskundig onderzoek nodig, waar we ook de bewoners van de wijk bij betrekken. Dit kan gefaseerd per wijk uitgevoerd worden waarbij we komend jaar willen starten met de Purmer-Noord. De raad wordt geïnformeerd over de uitkomsten van dit onderzoek.

Bestuurlijke producten 2021

  • Parkeernormennota