MENU
PDF Opties

Trends en risico's

We werken in de stad aan een grote verstedelijkingsopgave, binnenstedelijk (Stationsgebied, Binnenstad, Wagenweggebied, Wheermolen-Oost) en perifeer (Kwadijkerpark, golfterrein, Purmer-Zuid-Zuid, Vurige Staart). Deze opgave gaat gepaard met meer woningen, inwoners en als gevolg daarvan een veranderend mobiliteitsgebruik. Uitgangspunt voor Purmerend is dat we de kwaliteit van de leefomgeving versterken door alternatieven voor autogebruik te stimuleren en meer ruimte te bieden aan voetgangers en fietsers met een goed afgestemd OV-systeem. Doordat de bouw van vele projecten de komende jaren invloed heeft op het gebruik van de stad en ingrepen voor doorstroming daarbij onvermijdelijk zijn, wordt extra aandacht gegeven aan de afstemming tussen belangen van bereikbaarheid, planmatig onderhoud aan wegen, openbare ruimte en ontwikkelprojecten. Het zal niet altijd mogelijk blijken om optimale keuzes te maken tussen deze belangen. Dit kan extra (her)inrichtingskosten met zich mee brengen.

We zien kansen in het stimuleren van deelauto's, elektrisch fietsen, oplaadpunten en Zero Emissie (ZE) OV om de mobiliteit in de stad af te stemmen op de ambities voor een betere leefomgeving. De integrale benadering vanuit agenda 2040 draagt daar aan bij.

De concessie openbaar vervoer Zaanstreek-Waterland zou in december 2021 van start gaan. Door de coronacrisis is de inschrijvingstermijn van de aanbesteding Zaanstreek-Waterland opgeschort, omdat vervoerbedrijven niet in staat bleken tot passende inschrijvingen te komen. Dit werkt ook door in (het kunnen realiseren van) de ambities voor het onderdeel Zero Emissie uit de concessie.